Piper L4 Fun Observer

Piper L4 Fun Observer Datum: 18.05.2014

Víkendová zábava Létání Piper L4 za pěkného počasí ...

Něco z historie:
To, co pro automobilovou dopravu představoval Ford T, pro sportovní letectví představuje Piper J-3 Cub. Samozřejmě je tu zásadní rozdíl: Mr. Ford říkával: "Ford T můžete mít v jakékoliv barvě, pokud je to černá," zatímco motto Mr. Pipera bylo: "Piper Cub můžete mít v jakékoliv barvě, pokud je to žlutá." Od roku 1937 do vstupu USA do války se vyrobilo přes 3000 kusů J-3, s příchodem vojenských objednávek, pro něž bylo nutné žlutou zaměnit za olivovou, se tempo výroby zvýšilo na jeden L-4 Grasshoper (jak znělo armádní označení) každých 20 minut.

Piper Cub byl víceúčelový letoun, který se stal legendou leteckého průmyslu. Jeho první prototyp vzlétl roku 1930 a původně se jednalo o civilní stroj. Jeho parametry však byly natolik dobré, že ho začala užívat i americká armáda v označení Piper L4. Za druhé světové války sloužil jako kurýrní, pozorovací, spojovací, sanitní, výcvikový a transportní letoun. Kromě klasického kolového podvozku mohl mít instalován lyže či plováky. O oblibě svědčí jeho přezdívka "létající Jeep", kterou si letoun vysloužil. Po skončení 2. světové války byly stroje dále vyráběny jak pro civilní, tak pro vojenské účely. Letouny byly užívány v různých evropských státech včetně Československa, kde sloužily v leteckých klubech pod označením C-8, ve vojenském letectvu pod názvem K-68. Letouny byly vyráběny v několika verzích, včetně bezmotorových kluzáků. Do letounů byly instalovány různé motory dle jejich užití. Celkem bylo vyrobeno úctyhodných 34849 kusů letounů všech verzí pro vojenské i civilní účely.


Další obrázky
  • Piper L4 Fun Observer Piper L4 Fun Observer
  • Piper L4 Fun Observer Piper L4 Fun Observer
  • Piper L4 Fun Observer Piper L4 Fun Observer
  • Piper L4 Fun Observer Piper L4 Fun Observer
  • Piper L4 Fun Observer Piper L4 Fun Observer